Rower elektryczny – alternatywa dla roweru tradycyjnego

Kluczowymi elementami napędzającymi rower elektryczny są silnik elektryczny oraz bateria i elektroniczny kontroler, który steruje pracą całego pojazdu. Silniki elektryczne przekształcają energię elektryczną w energię mechaniczną. E-rowery wykorzystują bezszczotkowe silniki prądu stałego (BLDC).

Bezszczotkowe silniki prądu stałego

wydajny silnik elektryczny do roweruOznacza to, że nie używają one szczotek do zmiany kierunku prądu płynącego do silnika, tak jak robiły to starsze silniki elektryczne. Szczotki powodowały, że silniki te były mniej wydajne i zużywały się z czasem, dlatego silnik bezszczotkowy (stanowiący wydajny silnik elektryczny do roweru) jest standardem od ponad dekady. Jeśli otworzymy silnik BLDC, zobaczymy wiązkę przewodów nawiniętych wokół okrągłej serii biegunów. Jest to stojan, który staje się elektromagnesem, gdy sterownik silnika pobiera prąd z akumulatora do przewodów. Zobaczymy również okrągłą serię magnesów stałych (wirnik), znajdujących się bezpośrednio wewnątrz lub na zewnątrz stojana. Orientacja magnesów w stosunku do stojana zależy od typu silnika BLDC. Zrozumienie interakcji pomiędzy wirnikiem a stojanem jest kluczowe dla zrozumienia działania silników elektrycznych. Kiedy prąd przepływa przez elektromagnesy stojana w sekwencji kołowej, elektromagnesy te odpychają i przyciągają magnesy stałe na wirniku, powodując jego obrót. Stojan jest przymocowany do wału.

W silnikach z napędem pośrednim, wał obraca się generując moment obrotowy, a moment ten zapewnia wspomaganie pedałowania poprzez małą tarczę łańcuchową połączoną z wałem. W silnikach w piaście, wał staje się osią i dlatego nie obraca się. Zamiast tego obraca się sam wirnik, powodując obracanie się całego silnika, wytwarzając w ten sposób moment obrotowy do obracania przedniego lub tylnego koła.